Lading av elbiler skaper konflikt i borettslag og sameier

Av Henning Lauridsen

I mange borettslag har lading av elbiler blitt en het potet, skriver Stavanger Aftenblad 10. november. Avisen refererer til ett tilfelle der beboerne over natten fikk beskjed om at de ikke lenger kunne lade elbilen sin i borettslagets garasje. Anlegget var ikke godkjent for lading av elbiler. Å legge om til nytt anlegg kan koste noen hundretusen.

Tenk langsiktig

Bate boligbyggelags spesialrådgiver Njål Nessa uttaler i samme sak at utgifter til nye ladeanlegg kan skape skikkelig debatt på generalforsamlinger i borettslag. Han sier at noen borettslag har en holdning om at elbilister allerede har så mange goder, derfor blir det urettferdig at borettslaget skal dekke nye ladestasjoner. Dette er en holdning Bate boligbyggelag jobber aktivt for å snu.

De anbefaler borettslag å investere i ladeutstyr for el-bil. Denne høsten har nærmere 150 styremedlemmer fra Bate sine borettslag deltatt på samlinger der tilrettelegging for el-biler har vært tema.

Etter NBBLs oppfatning er det mange gode grunner til å tenke langsiktig.

Vi møter flere hundre tillitsvalgte rundt om i Norges borettslag og sameier og kan bekrefte at dette er en het potet.

 

Kun utslippsfrie biler skal selges fra 2025

Mitt beste råd til styrer er å planlegge for framtiden. Stortinget har vedtatt at det kun skal selges utslippsfrie biler i Norge fra 2025, noe som betyr at rundt 40 prosent av alle biler i Norge vil trenge lading i 2025.

På kort sikt kan et borettslagsstyre si nei til å beboer som ønsker å lage en ladeplass, men det er neppe noen god løsning i et langsiktig perspektiv.

Hvis elektrifiseringen av bilparken fortsetter tempo som i dag, vil etterspørselen etter ladeplasser øke. Det er sannsynlig at en bolig uten gode lademuligheter vil bli mindre attraktiv for boligkjøpere enn en bolig der det er tilrettelagt for effektiv lading.

Tilrettelegg for biler som trenger strøm

I løpet av kort tid blir det dessuten små muligheter for styret å nekte noen å etablere en ladeplass. I sameier blir det ikke mulig for styret å si nei etter 1.1.2018 med mindre det har en saklig grunn, fordi ny eierseksjonslov har en bestemmelse om dette. Stortinget har bedt regjeringen om å lage en tilsvarende bestemmelse for borettslag, og det er sannsynlig at den vil være på plass til 1.1.2019.

Rådet fra NBBL til alle landet borettslags- og sameiestyret er derfor å tenke langsiktig og tilrettelegge for at den stadig voksende andelen av bilparken som trenger strøm får gode lademuligheter.

Henning Lauridsen er avdelingsdirektør og advokat i NBBL. Følg han på twitter @hlaurid

1 Response

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s