Sameiestyrer må legge til rette for lading av elbiler

Av Henning Lauridsen

Et sameiestyre kan nekte en beboer å etablere ladestasjon dersom sameiet ikke har nok strømkapasitet til å tilby ladestasjoner på samtlige biloppstillingsplasser, uttaler advokat Paal Haugaard på Hegnar.no. Jeg mener dette er feil.

I eierseksjonslovens § 25 står det at styret må ha saklig grunn til å si nei til en eier som vil etablere en ladestasjon til elbil eller ladbar hybrid.

Dersom advokat Haugaards tolkning av loven hadde vært korrekt, ville bestemmelsen vært uten mening fordi styret kunne sagt nei i bortimot 100 prosent av tilfellene det ble søkt om.

Unntakene ville stort sett være begrenset til nye bygg eller eldre bebyggelse der det allerede er etterinnstallert felles infrastruktur for lading av elbil.

I de snaue 5.000 sameiene boligbyggelagene i NBBL forvalter, vil det kun unntaksvis være eksempler på at infrastrukturen tåler at det etableres ladestasjoner på samtlige biloppstillingsplasser.

Et styre i et sameie kan normalt ikke nekte eier ladestasjon

Min konklusjon er helt motsatt at advokat Paal Haugaard sin. Så lenge det er strømforsyning til et parkeringsanlegg, må styret som hovedregel si ja til de som ønsker å etablere en ladestasjon innenfor rammene av den tilgjengelige kapasiteten.

Dersom det er flere som ønsker tilgang enn det er tilgjengelig strøm, vil styret fortsatt ha mulighet til å si ja uten å bryte reglene om myndighetsmisbruk.

Så lenge løsningen samlet sett er til fordel for sameiet og tillatelsen til å etablere ladestasjoner fordeles basert på rettferdige kriterier, vil det ikke være i strid med reglene i eierseksjonsloven. Fordeling av knapphetsgoder er ingen ny problemstilling. Helt tilbake i 1966 anerkjente Høyesterett for eksempel en fordeling av parkeringsplasser i et borettslag basert på loddtrekning som lovlig selv om ikke alle som hadde behov fikk plass.

Ved en for snever tolkning av § 25, blir ikke formålet tilstrekkelig hensyntatt. Kommunal- og moderniseringsdepartementet arbeider med en tilsvarende bestemmelse i borettslagsloven. Det er grunn til å tro at lovforarbeidene til denne bestemmelsen kommer til å ha eksempler på hva som ligger i saklig grunn.

Styret i sameiet bør stille krav om ladestasjon

Styret i sameiet kan imidlertid stille saklige krav for å gi eier tillatelse til etablering av ladestasjon. Det kan være å benytte en bestemt ladestasjon som er klar for dynamisk laststyring.  En slik ladestasjon kan kobles sammen til et felles anlegg med dynamisk laststyring i fremtiden.  I motsatt fall vil ofte investeringene som gjøres være bortkastet på sikt, fordi de må gjøres om når behovet for lading øker.

Min oppfatning er ikke bare at styret kan, men at det bør stille krav når eier skal etablere en ladestasjon. Det er i alles interesse at eiers investeringer ikke må endret etter kort tid.

Det vil trolig ikke være lovgivningen, men markedet og behovet, som får sameier og borettslag til å sørge for god tilrettelegging for lading av elbiler og ladbare hybrider. Eiendomsmeglere i Bærum uttaler for eksempel at man mister kjøpere til boliger i sameier der det ikke er muligheter til lading. Selv de som ikke har elbiler, vil derfor ha økonomisk interesse i at mulighetene for lading blir gode.

Loven skaper få problemer for sameiene

Advokat Haugaard mener at bestemmelsen i eierseksjonslovens § 25 byr på atskillelige utfordringer for styrene og elbileierne. Dette er ikke en oppfatning jeg deler. Boligbyggelagene i NBBL forvalter 510.000 boliger i borettslag og sameier og det siste året alene har jeg holdt foredrag om etablering av lademuligheter for over 1200 styremedlemmer.

De fleste har en pragmatisk tilnærming til problemstillingen der man leter etter den beste løsningen for å etablere en ladeinfrastruktur som kan bygges ut trinnvis etter hvert som behovet øker. Antallet konflikter er få, og det er ikke lovgivningen som skaper problemer. Derimot må styrene sette seg inn i mye nytt på et område der utviklingen går veldig fort. Dette kan være krevende og er kanskje den største utfordringen i øyeblikket.

Mitt klare råd til alle styrer er å tenke langsiktig, og legge opp en plan for trinnvis utbygging og laststyring.

På denne måten kan man sørge for at boligene forblir attraktive, fordele tilgjengelig strøm på en rettferdig måte og utsette og begrense store investeringer.

Henning Lauridsen er avdelingsdirektør og advokat i NBBL. Følg han på twitter @hlaurid.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s