Vi blogger, vlogger, podder og plogger

Av Tonje Rock Løwer

Det er ikke lett å henge med på sosiale medier, eller SoMe som vi kaller det. Før i tiden holdt det å ha en profil på Facebook, men den tiden er definitivt forbi.

Én ting er hvilke plattformer du skal være på. Deretter må du vurdere hvilket innhold som skal på hvilke plattformer. For det er ikke nødvendigvis det samme, og du bør ofte ha ulik vinkling på sakene i de ulike SoMe-kanalene.

De store spørsmålene for oss som jobber med kommunikasjon er: Hvor treffer jeg målgruppene mine? Hvordan treffer jeg målgruppene mine? Verden har blitt både mye større og mye mindre på samme tid. Endringene skjer kontinuerlig og i svært høy hastighet. ‘Deadline’ er et begrep som bokstavelig talt har gått ut på dato.

Dessuten ser vi nå personer med svært stor makt bruke sosiale medier som sin måte å definere sannheten på og ved det unngå journalister. Uavhengig og kritisk journalistikk blir satt på prøve. Eller er det rett og slett slik at vi blir mer bevisst på verdien av akkurat dét?

Video: Si mye med lite

Før handlet det om skriftlige formuleringer når man skulle oppdatere SoMe. Nå er det video som gjelder. Enhver organisasjon med respekt for seg selv sprer video med budskapene sine i SoMe. Video lar deg si mye på kort tid og gir også muligheter for å vise personlighet på en helt unik måte. Automatisk avspilling i nyhetsfeeden på samtlige av de største SoMe-plattformene gjør det lettere å nå ut til folk. Men det er mange om beinet og man må tenke kvalitet og målgrupppe for å nå frem.

Enkelte bedrifter vlogger (videoblogg) også for å vise ektheten og hverdagen – én av mange metoder for å vise personlighet og å være «relatable».

I NBBL har vi videokompetanse på huset og gjør alt selv. Utstyret forbedres stadig i takt med kunnskap og erfaringer. På NBBLs YouTube-kanal får du oversikt over det vi har produsert, og hvis du tar en titt kan det hende du lærer noe nytt.

Det er artig å se tilbake på egen erfaring for å danne seg et bilde av utviklingen. I 2007 ble jeg som lokalpolitiker i en bitte liten kommune intervjuet av VG fordi jeg satset på SoMe. Jeg ble sitert på at jeg trodde internett ville spille er sentral rolle i fremtidens valgkamper. Svært merkelig å lese i dag, 11 år senere:

– Selv om det kanskje ikke er på nettet jeg møter flest velgere, er det viktig å være tilgjengelig på så mange arenaer som mulig. For meg er disse nettjenestene et viktig supplement til den mer tradisjonelle måten å drive valgkamp på. Hun legger til: – Og jeg treffer kanskje flere unge velgere på nettet enn på valgstandene.

Sitat VG, 2007

Inn i bloggverden

Fenomenet ‘blogg’ hadde sin spede start allerede i 1997, men vokste for alvor fra 2005. Jeg startet selv å blogge i 2007 på «TonjesTenkeTank». I dag finnes det vel knapt et tema som ikke har sin egen blogg. Dessuten har blogg også blitt næring. Mange setter dagsorden i media ved å blogge. Min beskjedne – men for meg da dristige – inntreden i bloggverden lød slik:

Dette er min første blogg. Jeg som aldri hadde tenkt å blogge, men må er jeg her altså. Deltaker i nok en ny verden av informasjonssamfunnet.

NBBL har bygd opp Boligbloggen over tid. Den skal være et sted hvor ulike penner og ytringer på huset får slippe til. Her setter vi boligpolitiske saker på dagsorden, både faglige og lettere skråblikk. Selv om jeg nok er noe inhabil på dette punktet, vil jeg anbefale deg å følge bloggen vår.

Podcast er tingen

Jeg måtte bli over femti år før jeg skulle skjønne at det er podcast som er tingen, så her kan jeg ikke putte inn noen gamle sitater eller anekdoter om meg selv. Tiden har kommet der alle som vil bety noe i SoMe må lage radio.

24. april 2018 lanserte vi i NBBL vår helt egen podcast. Boligpodden er en uformell prat rundt viktige boligpolitiske spørsmål i kombinasjon med spennende gjester, latter og aktualiteter. En herlig blanding synes jeg. Lytt og vurder selv. Vi er i alle fall superstolte av produktet vårt!

Plogging…?

Svaret på hvor man møter målgruppene sine er vanskelig å vite fordi de i dag kan befinne seg på svært mange ulike plattformer. Da gjelder det som bedrift, organisasjon, politiker eller hva det måtte være, å være tilgjengelig i alle fall på de største internettarenaene: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn, YouTube, etc. Også må man ikke glemme å blogge, vlogge og podde.

For at begrepsbruken skal bli tilstrekkelig uklar, så vil jeg avslutte med det nye begrepet plogging. Det har svært lite med blogging eller podding å gjøre, selv om det rimer.

Plogging er den nye treningsformen hvor du jogger og plukker søppel samtidig. Det er likevel rom for å kombinere dette med enda en aktivitet, nemlig å lytte til podcast. Og da ikke hvilken som helst podd, men Boligpodden selvfølgelig.

Her finner du NBBL på sosiale medier:

Twitter
Facebook
LinkedIn
Boligbloggen
Boligpodden på Facebook
Boligpodden på SoundCloud
Boligpodden på iTunes/Apple Podkaster

Tonje Rock Løwer er kommunikasjonsdirektør i NBBL og blogger om NBBLs interessepolitiske saker og boligsamvirket. Følg henne på Twitter @tonjerock.

(Illustrasjon: Lise Monsen, NBBL)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s